Digitale løsninger i en Corona-tid

Listen opdateres løbende med nye tjenester og tilbud der kan være relevante.

  • FaceTime (kun iPhone/iPad/Mac) (Gratis)

    Er kun tilgængeligt på en iPhone, iPad eller Mac af nyere dato (iPhone 6S, iPad Pro, iPad Air 2 og nyere/Mac med MacOS Mojave 10.14.3 eller nyere).
    FaceTime kan benyttes til at afholde møder. FaceTime er indbygget i din iPhone/iPad.
    FaceTime understøtter i øjeblikket op til 32 deltagere på én gang og kan således bruges til både bestyrelsesmøder og større forsamlinger.

    Minus: Understøtter ikke direkte deling af dokumenter i programmet. Kræver en nyere iPhone/iPad/Mac. Ingen muligheder for direkte anonyme afstemninger.

    Plus: Gratis (hvis du har iPhone/iPad/Mac)

    Hvordan bruger jeg det?
    Apple har lavet en nyttig lille guide som du kan læse her:
    https://support.apple.com/da-dk/HT209022

    Bemærk: for at bruge det skal alle deltagere have en iPhone/iPad og FaceTime skal være slået til på deres enheder.

  • Messenger (kræver Facebook-konto) (Gratis)

    Messenger er Facebooks beskedtjeneste der også kan bruges til gruppesamtaler med video. Messenger understøtter samtaler med op til 6 personer (dog op mod 50 personer der ser med og deltager på enten lyd eller video). Tjenesten vil kunne bruges til både bestyrelsesmøder og større forsamlinger.

    Minus: Understøtter ikke deling af dokumenter direkte i programmet. Kræver en Facebook-konto. Ingen muligheder for direkte anonyme afstemninger ved f.eks. generalforsamlinger.

    Plus: Fungerer på tværs af de fleste kendte systemer og platforme på både telefoner og computere. Og det er gratis.

    Hvordan bruger jeg det?
    Facebook har lavet en meget kort guide til hvordan du bruger gruppefunktionen som du kan læse her: https://www.facebook.com/help/messenger-app/1414800065460231?helpref=topq
    (Når du klikker på linket vil du til venstre se en menu der kan bruges til videre vejledning i den grundlæggende brug af programmet).

  • Skype (kræver bruger-oprettelse) (Gratis)

    Skype er Microsofts chat-program til den almindelige bruger hvor du både kan skrive, ringe og foretage video-opkald.
    Skype understøtter op til 50 personer på én gang og understøtter også upload af dokumenter, skærmdeling (hvis du vil vise et dokument, præsentation, mv.), optagelse af video-opkald og automatiserede undertekster til brug for f.eks. referatskrivning. Tjenesten vil kunne bruges til både bestyrelsesmøder og større forsamlinger.

    Minus: Kræver bruger-oprettelse. Ingen muligheder for direkte anonyme afstemninger.

    Plus: Er gratis. Op til 50 personer på et video-opkald. Dokument-deling. Skærm-deling. Optag videoopkald. Virker på tværs af de flest kendte systemer og platforme på både telefon og computere.

    Hvordan bruger jeg det?
    E-kurser (bibliotekernes e-læringssystem) har lavet en video der dækker grundlæggende funktioner.
    Den finder du her: https://www.youtube.com/watch?v=A__F7DSrciI

  • Teams (kræver gratis Microsoft-konto) (Gratis)

    Teams er Microsofts hjemmearbejdsprogram for både private og erhvervsbrugere. Her kan du både skrive, ringe og foretage video-opkald samt samarbejde om dokumenter, dele filer og oprette arbejdsgrupper.
    Teams understøtter op til 250 samtidige deltagere i video-opkald i op til 4 timer ad gangen.
    Teams har også integration med Outlook hvis man bruger det.
    Tjenesten kan bruges til både bestyrelsesmøder og større forsamlinger.

    Minus: Kræver bruger-oprettelse. Ingen mulighed for direkte anonyme afstemninger.

    Plus: Er gratis. Op til 250 personer på et video-opkald. Dokument- og fil-deling. Virker på tværs af de fleste kendte systemer og platforme på både telefon og computere.

    Hvordan bruger jeg det?
    Microsoft har lavet en rigtig brugbar selvlærings-portal hvor du lærer at komme godt i gang med Teams.
    Den finder du her: https://support.office.com/da-dk/teams

  • Zoom (kræver bruger-oprettelse) (Gratis - betaling for tilvalg)

    Denne beskrivelse gælder for gratis-udgaven af Zoom.
    Zoom er en af de nyere platforme derude til bl.a. at lave gruppe video-opkald med.
    Zoom er gratis, men med tilvalg man skal betale for jo flere funktioner man skal bruge.
    I gratis-udgaven har man bl.a. mulighed for at afholde møder med op til 100 deltagere (dog kun i 40 minutter ad gangen), skærm-deling, fælles dokument-redigering og ”komme-til-orde”-funktion via håndsoprækning.
    Tjenesten kan bruges til både bestyrelsesmøder og større forsamlinger.

    Minus: Kræver bruger-oprettelse. Begrænsninger på længden af møder med flere deltagere. Mere end 100 deltagere pr. møde koster minimum 130 kr. pr. måned. Derudover er der nogle overvejelser omkring privatlivet der her skal tænkes med – læs mere her: https://www.magisterbladet.dk/aktuelt/2020/marts/zoom-er-blevet-en-livslinje-under-covid-19-saadan-beskytter-du-dine-data
    Bemærk dog: Mulighed for direkte anonyme afstemninger via tilkøb.

    Plus: Mange funktioner inkluderet i gratis-udgaven. Bl.a. op til 100 deltagere pr. møde. Skærm-deling. Dokument- og fil-deling. Kalender-integration, m.m.

    Hvordan bruger jeg det?
    Du kan læse Zooms egen guide til hvordan du kommer i gang her (på engelsk): https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/201362033-Getting-Started-on-PC-and-Mac

  • Slack (kræver bruger-oprettelse) (Gratis – betaling for tilvalg)

    Denne beskrivelse gælder for gratis-udgaven af Slack.
    Slack er ligesom Zoom gratis, men med tilvalg der skal betales for.
    Den er bygget lidt op som Microsoft Teams med mulighed for inddeling i grupper (eller kanaler). Slack kan også bruges til video-opkald, men det er ikke programmets hoved-funktion. Video-opkald på Slack er begrænset til 2 personer. Vil man have flere med (op til 15 personer), så koster det.
    Slack er primært tænkt som et sted hvor der samarbejdes og kommunikeres på skrift. Der er mulighed for integration med op til 10 forskellige tjenester, deriblandt Vote, Google Kalender, Drive og Microsoft Office 365.
    Tjenesten kan bruges til bestyrelsesmøder, men kan ikke anbefales til større forsamlinger pga. begrænsninger på deltagere i video-opkald.
    I fald man har brug for flere deltagere, så skal der bruges en separat video-tjeneste.

    Minus: Kræver bruger-oprettelse. Kun mulighed for 1:1 video-opkald. Tilkøb giver ikke voldsomt ekstra med muligheder ift. det Zoom tilbyder.

    Plus: Udvidelsesmuligheder. Forholdvis billig ift. Zoom. Har mulighed for direkte anonyme afstemninger via tilføjelser.

    Hvordan bruger jeg det?
    Du kan læse en hurtig lille gennemgang af hvordan du bruger Slack lige her: https://kinsta.com/dk/blog/sadan-bruges-slack/#sdan-bruges-slack-det-grundlggende

    Hvor finder jeg det?
    Du finder Slack her: slack.com

Særlige COVID-19 tiltag med tidsbegrænsning: